Lezen, rekenen en omgaan met geld is niet altijd gemakkelijk

Heel wat mensen vinden het lastig om rekeningen te lezen, hun administratie op orde te houden of documenten in te vullen. Om een schuldafbouwtraject succesvol af te ronden en schuldenvrij te blijven, is het belangrijk dat er voldoende ondersteuning voorzien is om de lees-, reken- en administratieve vaardigheden te versterken. Daarom is het belangrijk om te weten wat er al goed gaat en waar er nog verbetering mogelijk is.

​​Voor de cliënt: wist jij dat 1 op 7 volwassenen in Vlaanderen problemen heeft met het verwerken van informatie, lezen, schrijven of rekenen? Dat zijn er dus heel wat. Daarnaast zijn er ook veel personen die het niet gemakkelijk vinden om een goed overzicht te houden over rekeningen, inkomsten en uitgaven en om belangrijke papieren terug te vinden.

Wanneer je start met een traject schuldbemiddeling is het handig dat jij én je schuldbemiddelaar weten of dit voor jou soms lastig is. Daarom maakten we een vragenlijst. Daarmee kan je:

  • te weten komen hoe zeker jij jezelf voelt op vlak van lezen, rekenen en administratie bijhouden

  • adressen krijgen van diensten waar je terecht kan.

 

Ook voor je schuldbemiddelaar zijn de resultaten zinvol: hij of zij kan ermee rekening houden. Daarom kan je in het begin van de vragenlijst zijn of haar gegevens invullen en je toestemming geven om jouw resultaten te bezorgen aan je schuldbemiddelaar.

Klik op de knop hieronder om de vragenlijst in te vullen:

 

 

 

 

Voor de schuldbemiddelaar: Uit Nederlands onderzoek blijkt dat personen die moeite hebben met lezen en rekenen oververtegenwoordigd zijn binnen de schuldhulpverlening (Madern, Jungman, & Van Geuns, 2016). Het is daarom raadzaam om van bij aanvang van een schuldafbouwtraject aandacht te hebben voor mogelijke moeilijkheden op dit vlak en, indien nodig, cliënten  door te verwijzen naar een passend ondersteuningsaanbod.

Om je daarin te ondersteunen zijn er twee instrumenten beschikbaar:

  • een online vragenlijst voor je cliënten (als ze beschikken over internettoegang, een smartphone/computer en voldoende vaardigheden hebben om online een vragenlijst in te vullen)

  • een vragenlijst en scoringssleutel op papier

  • een signaalkaart voor jezelf.

 

Meer lezen?

Let wel: deze instrumenten zijn geen diagnose- of screeningsinstrumenten maar signaleren mogelijke moeilijkheden. Het doel van beide instrumenten is:

  • aandachtspunten in communicatie en aanpak aanreiken

  • doorverwijzen bij vermoeden van laaggeletterdheid, laaggecijferdheid en/of ontoereikende administratieve vaardigheden.

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now